verste grens is een strategie voor het bouwen van steden waarin je je nederzetting moet ontwikkelen, jezelf moet verdedigen tegen indringers en de verspreiding van gevaarlijke ziekten moet voorkomen. Het bevat veel diep ontwikkelde mechanica, waarin je uit gewoonte in de war kunt raken. Om vervelende fouten in de beginfase van de passage te voorkomen, raden we u aan om vertrouwd te raken met de gids op verste grens, waarin de basis van het spel en tips voor beginners staan.
Wat moet je weten voordat je gaat spelen?
Standaard binnen verste grens Er zijn drie moeilijkheidsgraden beschikbaar: Padvinder, padvinder и veroveraar. Spelers die bekend zijn met het genre wordt geadviseerd om de tweede te kiezen, en degenen die nog nooit eerder stedenbouwsimulatoren hebben gespeeld, de eerste.
In hetzelfde menu kunt u een van de vijf soorten terrein selecteren: dorre hooglanden, alpine valleien, laaggelegen meren, vlaktes of toevallig, die de kenmerken van alle voorgaande typen combineert. Deze instelling is van invloed op de hoeveelheid hulpbronnen op de kaart en op de vruchtbaarheid van de bodem. Tijdens de eerste playthrough is het aan te raden om te kiezen laaggelegen meren - het meest optimale landschap om alle gameplay-mechanismen te leren kennen.
Nu hoeft u alleen nog maar een naam voor de nederzetting te bedenken, de grootte van de kaart te kiezen (bij voorkeur medium) en te beslissen of u een vinkje in de regel wilt plaatsen "Vreedzaam regime". Daarin vallen overvallers en vijandelijke legers het dorp niet aan, en wolven en beren leven niet in de bossen.
Ontwikkeling van nederzettingen op niveau 1
De eerste stap is het plaatsen van het gebouw Stadscentrum - het enige gebouw in het spel waarvan de locatie in de toekomst niet kan worden gewijzigd. Het dient ook als fort waar de bewoners bij een aanval posities kunnen innemen en vijanden met een boog kunnen neerschieten. Het is raadzaam om van tevoren de locatie te overwegen stadscentrum - plaats het gebouw op een vlakke ondergrond ongeveer 20 vierkanten van het water. Bovendien op de toets drukken F, kunt u de vruchtbaarheid van de grond in het gebied controleren - deze factor is belangrijk voor de bouw van boerderijen. Als er geen geschikte plaats is gevonden, kun je het spel opnieuw starten.
Het verdelen van de nederzetting in sectoren
Nu moeten we beslissen hoe de schikking eruit zal zien. Het kan van alles zijn, maar voor het gemak wordt aanbevolen om het op te splitsen in vier sectoren, zoals te zien is in de schermafbeelding:
- geel commerciële sector, waar zich bergingen en diverse werkplaatsen bevinden (bijvoorbeeld een schoenmakerswoning en een schuur met manden);
- Donkerblauw residentiële sector, waar gewone huizen en gebouwen staan - een school, een doktershuis;
- Groen landbouw sectorovergegeven aan tuinen en boerderijen;
- En tenslotte rood industriële sector, waar het wenselijk is om alle gebouwen te verzamelen die de aantrekkelijkheid van de stad negatief beïnvloeden, bijvoorbeeld een composterf. Ze moeten zo ver mogelijk verwijderd worden gehouden woongebouwen.
Om verder te komen verhoog het niveau van de schikking van 1 naar 3, is het wenselijk om alle gebouwen die toenemen in de residentiële sector te concentreren aantrekkelijkheid van de stad - markten, genezershuizen, scholen, altaren, parken, tuinen, enz.
Bouw van de eerste gebouwen
Na het kiezen van een locatie voor stadscentrum dorpelingen zullen automatisch rotsen en bomen eromheen opruimen. In dit stadium kunt u ze de taak geven om het gewenste gebied te veredelen (klik H en selecteer de cellen met bomen en stenen die moeten worden verwijderd). Klik terwijl ze rennen Nom een onverharde weg in de buurt aan te leggen stadscentrum. Vergeet niet dat het wenselijk is om het in de rechterbovenhoek te plaatsen industriële sector.
Nu is het tijd om verder te gaan met de bouw van de residentiële sector. Maak een blok van 6x6 naast stadscentrumzoals hierboven getoond. Bouw er een paar tijdelijke onderkomens of домов rond de randen, en ook noodzakelijkerwijs installeren goed (hiervoor kunnen extra stenen nodig zijn).
Volgende neerzetten houtsplitser vlak naast stadscentrum. Zodra het gebouw gebouwd is, gaat één van de bewoners daar automatisch brandhout maken.
Vissers en verzamelaars
Dus de eerste huizen, een bron van drinkwater en een bron van brandhout zijn al in de nederzetting verschenen. Het blijft alleen om in de vroege stadia voor de extractie van voedsel te zorgen. Om dit te doen, strekt u de weg uit naar het meer en bouwen twee vissershutten и twee huizen voor plukkers. Klik vervolgens op elk van hen en stel de gebieden in waar de inwoners bessen met kruiden en vis zullen verzamelen. Probeer bij het kiezen van een visstek zoveel mogelijk blauwe stippen te bedekken om de maximale vangst te krijgen.
Magazijn en zagerij
In dit stadium is het noodzakelijk om gebouwen te bouwen waarin overtollig voedsel kan worden opgeslagen. opbergkar, standaard aanwezig, heeft een te bescheiden capaciteit, dus het is ten eerste aan te raden bouw een magazijn voor bouwmaterialen, en dan voorraadkast с kelder voor producten. Als alles klaar is, klikt u op winkelwagentje en schakel alle items op de lijst uit, zodat in de toekomst al het voedsel in speciale kamers wordt bewaard. Stuur tegelijkertijd de inwoners om bomen om te hakken en stenen te breken in de buurt van de nederzetting.
Vervolgens moet je op te bouwen zagerij, waardoor je toegang hebt tot de borden die nodig zijn om meer geavanceerde gebouwen te maken. Vergeet niet om onverharde wegen te verlengen. Klik na het bouwen op zagerij en schakel het extra slot uit zodat er maar één kolonist in werkt.
agrarische velden
Op dit punt zal de game hoogstwaarschijnlijk in zijn tweede jaar zijn. De huidige bewoners zouden al genoeg voedsel moeten hebben, maar het is tijd om de nederzetting uit te breiden en de komst van nieuwe mensen voor te bereiden. In de agrarische sector bouw een vierkant veld van 5x5 op 1 vierkant van de wegen. Deze lege lijn is nodig voor het hek, anders eten de herten die in de buurt wonen de hele oogst op.
Stuur ten minste vijf dorpelingen om het veld te bouwen, aangezien dit de belangrijkste taak is in dit stadium, en het zou idealiter voor de winter voltooid moeten zijn (aangezien de kolonisten bij koud weer niet op het veld kunnen werken). Als je geen tijd hebt, ga dan in het voorjaar terug naar de constructie.
Begraafplaats en composthoop
Vergeet ook niet bouw een begraafplaats in de uiterste hoek van het dorp. Dit voorkomt de verspreiding van ziekten in het geval dat een van de kolonisten sterft. Zonder dit gebouw zullen de lijken gewoon op de grond liggen en om de een of andere reden weigeren de bewoners ze ergens te begraven.
Terwijl het veld wordt aangelegd, kan dat bouw een composthoop. Het is aanbevolen zetten in de industriële sector - waar het de aantrekkelijkheid van woningen in een woonwijk niet aantast. In de schermafbeelding ziet u een mislukt plaatsingspunt (links) en een ideaal plaatsingspunt (rechts). Hier wordt afval (uitwerpselen) opgeslagen, dat later als mest kan worden gebruikt. Het zal ook helpen om de verspreiding van verschillende ziekten te voorkomen.
Uitbreiding van de nederzetting
Na veld и compost tuin klaar zal zijn, is het tijd om nieuwe kolonisten aan te trekken. Hiervoor heb je nodig woonsector uitbreiden zodat het gebied van het centrale deel 6x8 blokken is en het gebied van de sector aan de rechterkant 6x6. Daarin moet je extra huizen bouwen waar nieuwe kolonisten zullen wonen.
Het is raadzaam om ze meteen te definiëren als arbeiders, zodat ze bomen kappen, nieuwe gebouwen bouwen en bepaalde grondstoffen door de stad slepen. Zodra de bevolking in de stad toeneemt, wordt aanbevolen om een veld aan te leggen waar, in plaats van een raap, een van de andere beschikbare producten zal worden verbouwd.
In dit stadium wordt aanbevolen om uit te breiden residentiële sector zoals hierboven getoond. Elk vierkant zou vier huizen moeten bevatten en in brede sectoren een lege ruimte in het midden laten, die later kan worden gebruikt voor decoraties wanneer de stad naar niveau 3 wordt gepompt. Bouw nu, indien nodig, huizen in deze sector als het aantal kolonisten groeit.
Jachthut en rokerij
Het is tijd om verder te gaan met de jacht. Selecteer een paar inwoners met een muisbeweging en stuur ze om de gebieden rond de nederzetting te verkennen. Vroeg of laat zullen ze vinden leefgebieden voor herten en wilde zwijnen (eerste twee pictogrammen aan de linkerkant) en wolvenholen (rechts) - het is beter om weg te blijven van de laatste.
Er moeten minimaal twee jagers zijn, zodat ze een plotselinge aanval van wolven of beren kunnen afslaan. Zodra je een leefgebied van herten of wilde zwijnen vindt, bouw je een onverharde weg naar dit punt en bouw je er dichtbij jachthut. Geef je ladingen, net als bij verzamelaars en vissers, verschillende gebieden om op te jagen.
In de stad zelf een rokerij bouwen - in dit pand zal het vlees een speciale bewerking ondergaan waardoor de houdbaarheid wordt verlengd. Als de nederzetting tegen die tijd al twee vissers- en jachthutten heeft, één rokerijen zal meer dan genoeg zijn.
In deze fase van het spel kun je nog twee velden bouwen om voedsel te verbouwen om het risico van hongersnood te voorkomen. Het is aan te raden om er bonen en klaver op te laten groeien, en een keer per jaar is het raadzaam om ze op orde te brengen en onkruid te verwijderen.
De leerlooierij en huizen van de smid, mandenmaker en schoenmaker
Nu wordt aanbevolen om vier gebouwen tegelijk te bouwen:
- Looierij, waarin warme bontjassen worden gemaakt van de huiden van gevangen dieren. Het moet erin geplaatst worden industriële sector zo ver mogelijk van woongebouwen.
- schoenmakers huis, waar schoenen zullen worden geproduceerd, waardoor de kolonisten minder snel last zullen hebben van tetanus. Dit en de volgende twee gebouwen kunnen geplaatst worden commerciële sector.
- Het huis van de smid, waar van boomstammen pijlen en bogen voor jagers en gewone bewoners worden gemaakt.
- mandenmakershuis, waarvan de eigenaar manden van wilgentakken zal maken, zodat de kolonisten meer spullen kunnen dragen en productiever kunnen werken.
Een nederzetting upgraden naar niveau 2
Om een nederzetting te upgraden naar niveau 2, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Minstens 8 tijdelijke onderkomens of huizen hebben.
- Bouw 1 Markt.
- Heb een bevolking van 30 of meer.
- Heb 40 planken en 25 stenen op voorraad.
Als u klaar bent, klikt u op Stadscentrum en klik op de knop "Update". Gedurende enige tijd zullen de kolonisten dit gebouw herbouwen en wanneer ze zijn voltooid, wordt de toegang tot verschillende gebouwen van het 2e niveau geopend.
Handelspost en zeepfabriek
Een van hen is handelspost, die het beste naast het magazijn kan worden geplaatst in commerciële sector. In dit gebouw kun je overtollige grondstoffen inwisselen voor goud en goederen kopen die nodig zijn voor de ontwikkeling van de nederzetting. Om producten te verkopen, moet u ze eerst naar slepen handelspost. Ingekochte artikelen moeten ook naar het magazijn worden overgebracht om ze te kunnen gebruiken.
In dit stadium moet er nog maar één gebouw worden gebouwd - zeep fabriek. Daarin wordt zeep gemaakt van dierlijk vet en kruiden (verkregen dankzij jagers en verzamelaars). Het helpt de verspreiding van verschillende ziekten te voorkomen, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle kolonisten zeep hebben.
Raider-verdediging
Tegen die tijd wonen er al ongeveer 40 inwoners in het dorp, de productie van al het nodige is op gang gebracht en de kelder zit vol met voedsel (het zou trouwens leuk zijn om een tweede kelder te bouwen). Natuurlijk zal zo'n welvarende nederzetting de aandacht trekken van overvallers. U kunt zich op de volgende manieren tegen hen beschermen:
- Zodra je ze opmerkt, pauzeer je het spel onmiddellijk.
- Klik op Stadscentrum en selecteer lijn "Verzamel de inwoners in een garnizoen".
- Start het spel opnieuw en geniet van het bloedbad van de overvallers.
In de toekomst is het aan te raden om hekken of zelfs muren rond je stad te bouwen en meerdere uitkijktorens te installeren. In de huidige fase van het spel volstaat het echter om eenvoudig op tijd op alarmen te reageren om de schade door aanvallen te minimaliseren.
Sinds de stedenbouwkundige strategie verste grens is in vroege toegang, kunnen de principes van sommige mechanica veranderen in patches en updates. Laat uw vragen achter in opmerkingen en schrijf op wat je in de volgende gids zou willen zien.